2010-10-01

Dreads (del ett)

Jag insåg ganska snart att jag behöver mer utrymme än bara ett inlägg, så detta ämne kommer att bli som en mindre följetong där jag tar upp några frågor i taget. Och kom ihåg, allt jag skriver är mina åsikter och erfarenheter, det behöver inte vara rätt och det finns nog lika många sätt att göra dreads på som det finns människor med det. Därför tycker jag också att det passar bra att börja från början och så tar vi oss framåt.

Mina dreads:
Mina egna dreads gjordes i december 2009 efter ett års funderande, och är alltså runt tio månader gamla nu. Jag hade tur, Emma i min dåvarande gymnasieklass hade haft dreads och erbjöd sig att göra mina gratis. Det tog visserligen väldigt lång tid, mest för att vi var sega och bara gjorde lite i taget, så det slutade med att jag gjorde färdigt dom själv.
Och ja, jag har löshår i ungefär halva dreadsen och det är för att min frisyr var ganska asymmetrisk och jag hade inte tålamod att vänta tills håret växt till sig. Många har frågat hur det är gjort, men då det är svårt att förklara i text så bestämde jag mig till slut för att göra en video och visa. Det känns ungefär som att blotta sig för hela världen, väldigt hemskt. Men vad gör man inte? De ser dessutom ganska stela ut, vilket de också är, men det är för att de är nytvättade. Tar nämligen någon dag innan de gosar till sig och blir mjuka igen. Här är den i alla fall (akta den tomma blicken och fjortisbrytningen bara, farliga grejer) och jag hoppas att ni blir något klokare


Och som sagt, det krävs alltså mer hår för att virka fast löshåret än jag visar, annars finns det inget att fästa i. Dessutom så glömde jag att tala om att man självklart klipper bort den änden där löshåret sitter ihop, den är bara bra att ha kvar den när det ska igenom, men det kanske ni förstod. 
Nästa gång tänkte jag bland annat ta upp lite saker som kan vara bra att tänka på innan man skaffar dreads, håll utkik!

2 kommentarer: