2010-10-04

Dreads (del två)

Lite saker som kan vara bra att tänka på innan man skaffar dreads.
  
Om man ångrar sig:
Att det är svårt att bli av med dreadsen när de väl är färdiga vet väl de flesta, så därför är det såklart en fördel att tänka igenom sitt beslut både en och två gånger innan man bestämmer sig. Om man nu mot förmodan skulle ångra sig måste man inte nödvändigtvis raka av alltihop som många tror. Är man tillräckligt envis och beredd att punga ut lite pengar på extra balsam så brukar det gå ganska bra att kamma ur dem. Resultatet är såklart beroende av hur länge du haft dem, och att håret blir ordentligt slitet är att räkna med. 

Låt det ta tid:
Sen bör man vara medveten om att dreadsen måste få en chans att mogna och att det tar tid, så en stor dos tålamod är inte fel. Vet inte hur många gånger min mamma frågade om jag verkligen tyckte att de var snygga de första månaderna, och jag kan medge att de inte var särskilt vackra. Det är egentligen inte förrän nu, efter tio månader och mycket jobb senare, som jag börjar bli riktigt nöjd. Och de blir fortfarande finare och finare.

Mer jobb än man kan tro:
Och ja, visst är det skönt att kunna gå upp på morgonen och inte behöva ägna mer än några sekunder åt håret, men vill man hålla dem välformade och fina är det mer jobb med dreads än man först kan tro. Själv lägger jag normalt sett ner ganska många timmar på en vecka till att rulla, virka och tvätta dem. Visserligen för att jag tycker att det är roligt och för att det är ett bra tidsfördriv, men det kan vara bra att ha det i åtanke.
 

Med det sagt så kan jag tillägga att jag aldrig ångrat mig och det kan vara en av de bästa sakerna jag gjort, och då är jag ändå en sådan som tidigare ändrat frisyr och hårfärg stup i kvarten. Och det är ingen myt att de blir en del av dig, jag drömmer till och med mardrömmar om att de går av och liknande, och att klippa av dem vore som att kapa min högra tumme. De är ovärderliga helt enkelt.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om bra vs. dåligt med att ha dreads, visserligen med en liten släng av sarkasm men det ligger ändå en del allvar bakom det. Läs det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar