2011-05-29

Snabbt, enkelt och himla gott

Såhär i tentatider handlar i stort sett allt om att effektivisera hela tillvaron. Att sova är exempelvis överflödigt och maten ska gå så snabbt som möjligt och lämna efter sig minimalt med disk. Som jag tjatat om tidigare är soppa ungefär det bästa, men efter en längre tid med endast det så blir i alla fall jag själv ruskigt slö i huvudet, och det säger sig väl självt att det inte är optimalt när man har tio sidor socialpolitik som ska skrivas. Så därför tänkte jag dela med mig av en maträtt med egenkomponerat innehåll, som går smidigt att göra och dessutom är beroendeframkallande god, nämligen färsfylld paprika.


Börja med att steka valfri vegetarisk färs (för vi äter väl inte våra kompisar?) tillsammans med gröna ärtor, kidneybönor och majs. Rör sedan ner tillräcklig mängd tomatkross med chilismak och skvätt i lite soja. Under tiden som detta kokar ihop skär du bort skaft plus kärnhus på en paprika, som du sedan fyller med den färdiga färsen. In med den i mitten på ugnen, sisådär 250 grader. Medan den står där och gottar sig passar det ypperligt att woka lite grönsaker, för sådant är ju både smakligt och bra. Minuten innan paprikan kan tyckas vara klar tar du ut den och klickar på lite creme fraiche samt toppar med riven ost. In en sista gång i ugnen tills osten fått lite färg, klart!


Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det verkar då!
    Måste testa någon gång : D

    SvaraRadera
  2. Håller helt med ovanstående, ser riktigt gött ut! Men fan va hungrig jag blev... .__.

    SvaraRadera