2011-09-15

Svenska höstäpplen och värmande soppor

Det här med att hösten har kommit är svårt att undgå vare sig man vill det eller inte, och man kan ju fråga sig vart sommaren egentligen tog vägen. Personligen känner jag mig då rakt inte färdig med sol, värme, barfotafötter och långa ljumma nätter. Så himla vemodigt. Men det finns trots allt sådant som hindrar en från att deppa ihop totalt, och här är två av mina favoriter:

 

En av de allra bästa sakerna är att man numera kan hitta svenska äpplen i sin vanliga mataffär. Jag älskar äpplen och saknar verkligen att kunna plocka hur många som helst precis när som helst, och därför är lyckan lite extra stor när man åtminstone kommer åt den fina smaken. Att det dessutom är billigt, närproducerat och utan en massa onödiga medel och tillsatser är såklart ett stort plus i kanten!


Och så soppa. Åh, älskade soppa. Efter att knappt ha ätit soppa på ett halvår (förutom när magkatarren var som värst, men hur kul var det?) börjar det där välbekanta suget infinna sig. För inte finns det väl något bättre än en het linssoppa med rotfrukter i fina färger när man är allmänt frusen och ynklig? Eller dessa höstiga grytor med champinjoner och allt annat som är gott. Jag liksom dånar av bara tanken. Mmmm.

1 kommentar:

  1. Kan inte du lägga ut lite favoritrecept på soppor? Vegetariska eller veganska! Det skulle vara väldigt kul.

    SvaraRadera