2010-11-10

Dreads (del fyra)

Jag tänkte att eftersom alla envisas med att klaga på vädret (okej, har hört att det är snöstorm på vissa platser så det kanske är befogat, men ändå) så skulle det sitta fint med något helt annat, typ ett nytt dreadsinlägg. Den här gången handlar det om material, dock bara det jag själv använder och har erfarenhet av.

Virknål:
Det mest grundläggande för den dreadsburne måste helt klart vara virknålen. Den går att köpa på de flesta affärer som har med garn och liknande att göra, jag köpte min på åhléns till exempel. Vilken storlek man ska ha beror på hur dreadsen ser ut och vad man själv trivs med. Jag kör med 0.75 mm och tycker att det är väldigt lagom.

Schampo: 
Kan du läsa om här.


Balsamspray:
Detta kan vara en bra grej om dreadsen är torra och sköra. Jag använder det emellanåt men då bara på längderna och i liten mängd, och det verkar fylla sin funktion. Håret blir mjukare mer hållbart utan att det för den skull känns att man haft något i det. Sprayen jag använder ska dessutom lukta kokos men jag är inte helt säker på att den faktiskt gör det. I själva verket luktar den till och med ganska äckligt precis när man applicerar, men det är inget som sitter i någon längre tid. Tummen upp i alla fall.

Vax:
Personligen säger jag nej, nej och åter nej. Dålig idé. Detta trots att jag faktiskt äger en burk med vax. Den införskaffades nämligen i hopp om att få lite kontroll över mina toppar som var ganska slitna och allmänt ostyriga, men det var uppriktigt sagt som att kasta pengarna i sjön. Resultatet blev bara äckligt och det hjälpte inte alls som förväntat. Risken med att fixa dreadsen med vax är att de dels upplevs dra åt sig smuts på ett annat sätt och att de kan börja mögla och lukta äckligt. Inte att rekommendera med andra ord, och det man vill åstadkomma (t.ex. att dreadsen ska bli tighta) görs lika bra med endast virknål. Det tar tid för dreads att mogna och enligt mig är vax en genväg som man kommer att få ångra senare.

Pärlor/dekorationer:
Kostar inte mycket, finns i alla möjliga utföranden och är först och främst ett sätt att pryda dreadsen, men de fyller faktiskt en annan funktion också. Jag brukar trä på en pärla om det på något ställe blivit lite tuffsigt eller när jag någon gång virkat ihop två dreads, för att på så sätt hjälpa till med dreadsprocessen och göra dem tightare.
 
Kom ihåg att om ni har frågor eller åsikter så är det bara att lämna en kommentar, var inte blyga!

2 kommentarer:

  1. min bröstvårta kommer bli finfin ska kan jag lova! :>

    SvaraRadera
  2. hmm... jo iofs! vi får se hur det går ;>

    SvaraRadera