2010-11-01

Fröken Hurricane lagar mat

Mamma jobbar kväll och lillebror har packat väskan och dragit till skåneland, så pappa och jag beslöt oss för att äta middag tillsammans då det inte händer allt för ofta i det här huset. Det blev fint även om vi inte hade så mycket hemma. När det kommer till att koka soppa på en spik är jag självutnämnd mästare. Såhär kan man göra:

Leta runt i kylskåpet efter saker du tycker om (det är en fördel om de passar ihop, men inget måste). I mitt fall blev det champinjoner, purjolök, paprika, majs och jalapeños. Ett plus är om du hittar något som går att riva, det blir en så bra gryta då. Till min stora lycka hade vi både morötter och zucchini.


Blanda sen ner alltihopa i en wokpanna, här tillsammans med några sojabitar som jag stekt på innan. När röran blivit genomvarm och fått gosat ihop sig lite häller man på kokosmjölk (sojamjölk fungerar också väldigt bra har jag märkt) och soja efter tycke och smak. Jag vet, det blir ofta mycket soja i olika former när jag lagar mat.


Själv föredrar jag någon sorts pasta eller nudlar till, men kan tänka mig att ris är väldigt gott också. Den här gången blev det färskpasta med spenat, som enligt mig både är och ser god ut. Man äter ju med ögonen också, och färg är alltid roligt.


När det är färdigt kan man lägga upp det lite snyggt och ta en aptitlig bild, men det konststycket lyckades jag inte direkt med. Skyller på att jag var hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar